با تکنولوژی جدید صفحه‌نمایش LG G7 آشنا شوید

بحث بر سر برتری کیفیت نمایشگر اولد یا LCD از آن جمله بحث‌هایی است که هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد. اما حالا گوشی LG G7 که از نمایشگر LCD پیشرفته بهره می‌برد، توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند. به نظر می‌رسد ال‌جی این بار نمایشگرهای POLED را کنار گذاشته تا از فناوری جذاب‌تری برای ساخت نمایشگر پرچم‌دار خود استفاده کند.

نمایشگر گوشی LG G7 از فناوری +MLCD بهره می‌برد. پیش از این ال‌جی از این فناوری در ساخت پنل‌های تلویزیون و برخی از گجت‌ها استفاده کرده است اما این اولین باری است که چنین فناوری‌ای در نمایشگر گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که از نام این فناوری پیداست، چنین نمایشگرهایی بر مبنای فناوری LCD ساخته شده‌اند. نمایشگرهای LCD مجهز به پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی هستند اما نمایشگرهای +MLCD، برای افزایش روشنایی، از پیکسل سفید هم بهره می‌برند. به لطف این نوآوری، نمایشگر LG G7 می‌تواند شدت روشنایی را به حداکثر ۱۰۰۰ نیت برساند که عدد شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود و همین موضوع این نمایشگر را به یکی از روشن‌ترین پنل‌های گوشی‌های هوشمند بدل کرده است.

پیچیده بودن مفهوم رزولوشن

این پیکسل‌های سفید نور تولیدی خود را پس از گذر از یک لایه‌ی پلاریزه کریستال مایع به چشم مخاطب می‌رسانند و دیگر نیازی به استفاده از فیلترهای رنگی وجود ندارد. فیلترهای رنگی نمایشگرهای LCD همواره بخشی از نور را جذب می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدت نور خروجی و هدر رفتن انرژی می‌شود.

در نمایشگرهای LCD معمولی، نورهای پیکسل‌ها از سه فیلتر رنگی مختلف عبور می‌کنند و هرکدام از این فیلترها دو سوم طیف رنگ‌ها را جذب می‌کنند و سپس با ترکیب این طیف‌ها، نور سفید منتشر می‌شود. چنین روندی بخش زیادی را انرژی نمایشگر را هدر می‌دهد. اما نمایشگر +MLCD به دلیل استفاده از پیکسل‌های سفید اختصاصی می‌تواند نور پس‌زمینه را کاهش دهد و بااین‌حال روشنایی بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD معمولی تولید کند.

مطالعه بیشتر : +LG G6 با ۶GB رم و ۱۲۸GB حافظه داخلی معرفی شد

پیچیده بودن مفهوم رزولوشن

همانطور که گفتیم، نمایشگرهای +MLCD در کنار استفاده از «زیرپیکسل‌های» (sub-pixels) قرمز، سبز و آبی، از زیرپیکسل سفید هم بهره می‌برند. چنین اقدامی تأثیر مهمی بر تراکم زیرپیکسل‌های پنل نمایشگر دارد. می‌توان برای افزایش تعداد زیرپیکسل‌ها، اندازه‌ی آن‌ها را کوچک‌تر کرد ولی چنین کاری نور نمایشگر را کاهش می‌دهد زیرا زیرپیکسل‌های کوچک‌تر نور کمتری تولید می‌کنند. یک راه‌حل دیگر، ثابت نگه‌داشتن پیکسل‌های سفید ولی کاهش تعداد پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی است ولی از لحاظ تئوری چنین اقدامی منجر به کاهش رزولوشن نمایشگر می‌شود.

کاهش مصرف انرژی

در مورد راه‌حل این شرکت برای نمایشگر ال‌جی G7 اطلاع دقیقی در دست نداریم و به همین خاطر در مورد این موضوع نمی‌توانیم با قطعیت صحبت کنیم. از این گذشته، رزولوشن نمایشگر فقط به تعداد زیرپیکسل‌ها وابسته نیست و در این زمینه می‌توانیم نمایشگر AMOLED PenTile سامسونگ را مثال بزنیم. کمیته بین‌المللی سنجش استاندارد نمایشگرها (ICDM) در این مورد می‌گوید «سامان‌بخشی کنتراست» (contrast modulation) یک معیار بسیار مهم محسوب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، رزولوشن حقیقی به نحوه‌ی نمایش محتوای کنتراست بالا بستگی دارد.

به همین خاطر اگر دقت «سامان‌بخشی کنتراست» نمایشگر ال‌جی G7 که از رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برد بالاتر از ۹۵ درصد باشد، می‌توان گفت که رزولوشن این نمایشگر حقیقی است. روی‌هم‌رفته نمایشگرهای مجهز به پیکسل‌های چهارگانه طوری طراحی شده‌اند که بتوانند از پس نمایش محتواهای ۴K بربیایند و به همین خاطر ال‌جی G7 نباید در این زمینه مشکلی داشته باشد.

کاهش مصرف انرژی در نمایشگر گوشی ال‌جی G7

هرچند تبلیغات گوشی ال‌جی G7 عمدتا معطوف به روشنایی بالای نمایشگر آن شده، اما باید بگوییم مهم‌ترین مزیت نمایشگر +MLCD در زمینه‌ی صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. مانور دادن بر چنین موضوعی از لحاظ تبلیغات چندان جذاب نیست، اما چنین نمایشگری مطمئنا باب میل افرادی خواهد بود که به دنبال نمایشگرهای باکیفیت کم‌مصرف هستند.

گوشی ال‌جی G7

همانطور که گفتیم، استفاده از پیکسل‌های سفید بدین معناست که می‌توان در مقایسه با پنل‌های معمولی روشنایی بیشتری را به ارمغان آورد یا با مصرف انرژی کمتر، روشنایی برابر با آن‌ها را ارائه کرد. مهندسان بخش نمایشگرهای ال‌جی گفته‌اند که مصرف انرژی این نمایشگر حتی از نمایشگرهای اولد هم پایین‌تر است که شاید تصمیم ال‌جی برای ترجیح دادن این فناوری به فناوری POLED که در گوشی V30 استفاده شده، به همین موضوع برمی‌گردد. البته به دلیل استفاده از پیکسل‌های سفید، نمایشگرهای +MLCD باید همواره رنگ‌ها را به‌صورت دقیقی مدیریت کنند. خوشبختانه از زمان معرفی این گوشی و نقد و بررسی‌های انجام‌شده، در این مورد مشکلی گزارش نشده است.

به گفته‌ی ال‌جی، نمایشگرهای +MLCD در مقایسه با ال‌سی‌دی‌های معمولی، به‌صورت میانگین حدود ۳۳ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. از آنجایی که بخش زیادی از انرژی باتری گوشی صرف تأمین برق نمایشگر می‌شود، چنین نوآوری‌ای می‌تواند عمر باتری گوشی ال‌جی G7 را به‌طور محسوسی افزایش دهد.

سخن آخر

نمایشگر +MLCD گوشی ال‌جی G7 یک فناوری نوین محسوب می‌شود که بر پایه‌ی فناوری LCD بنا شده است. از بین مزیت‌های بارز آن می‌توانیم به کاهش مصرف انرژی و روشنایی بالای آن اشاره کنیم. این نمایشگر کم‌حاشیه که از نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ و رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برد، ظاهر جذابی به جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی بخشیده است.

نمایشگرهای مجهز به پیکسل‌های چهارگانه مناسب استفاده در گوشی‌های هوشمند هستند. از یک طرف به دلیل مصرف پایین انرژی می‌توانند عمر باتری را افزایش دهند و از طرف دیگر به دلیل اندازه‌ی کوچکی که دارند، برخی از کمبودها به چشم کاربر نمی‌آیند.

شما در مورد این نمایشگر چه فکر می‌کنید؟ آیا به نظر شما ال‌جی این بار با مهاجرت به یک فناوری جدید در زمینه‌ی نمایشگر، تصمیم درستی اتخاذ کرده است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

منبع: Androidauthority

021-88916789