تفاوت بین APU ،CPU و GPU

تفاوت بین APU وCPU و GPU چیست؟

APU وCPU و GPU تفاوت های زیادی با یک دیگر دارند زمانی که شما قصد خرید یک کامپیوتر جدید را دارید، دانستن تفاوت بین APU وCPU و GPU برای شما یک مزیت قابل توجه به شمار می رود زیرا اگر اطلاعات کافی راجب آنها داشته باشید می توانید برای رایانه ای که می خواهید طبق ویژگی های هر یک برنامه ریزی کنید و و در هزینه های خود صرفه جویی داشته باشید.

این سه فناوری قالبا در یک گروه دسته بندی می شوند اما نقش های جداگانه ای دارند.دانستن عملکرد هر یک و اینکه چقدر به آنها نیاز دارید بسیار مهم است. بنابراین جهت اطلاع از تفاوت بین APU وCPU و GPU در این مقاله با ما همراه باشید.

CPU (واحد پردازش مرکزی یا Central Processing Unit )

CPU بعنوان واحد پردازش مرکزی یا مغز اصلی کامپیوتر عمل می کند. در رایانه های اولیه CPU در تراشه های مختلف پخش شده بود اما اکنون برای بهبود بهره وری و کاهش هزینه های تولید در یک تراشه واحد قرار گرفته است. به این CPU های کوچکتر ریز پردازنده نیز گفته می شود.

واحد پردازش مرکزی یا Central Processing Unit

متمرکز شدن CPU در یک تراشه ما را قادر ساخته که بتوانیم دستگاه های کوچکتر و جمع و جورتری تولید کنیم.دستگاه های all-in-one  و لپ تاپ ها به عنوان رایانه های رومیزی نازکتر و کاربردی تر هستند و برخی از تلفن های هوشمند نسبت به همتاهای سنتی خود بسیار قدرتمندتر هستند.

CPU فرایند محاسبات اصلی را برای رایانه ی شما انجام می دهد و دستورالعمل های ورودی برای اجرا به CPU فرستاده می شوند. CPU یک سیستم سه بخشی متشکل از مراحل Fetch ، Decode و Execute است. به طور گسترده ، این به معنای دریافت ورودی ، درک مفهوم آن و ایجاد خروجی مورد نظر است.

مطالب مرتبط  فایل سرور چیست؟ + نحوه کار و مزایای file server

با توجه به این توضیحات ، CPU شما از بارگیری سیستم عامل ، باز کردن برنامه ها و حتی انجام محاسبات صفحه گسترده به همه چیز کمک می کند. عملیات سنگین منابع مانند بازی های ویدیویی مهمترین بار را بر روی CPU شما قرار می دهد. به همین دلیل است که معمولاً تست های معیار در برابر استانداردهای بازی انجام می شود.

CPU ها در انواع مختلفی وجود دارند از تراشه های تک هسته ای با انرژی کارآمد گرفته تا هسته های با عملکرد بالا. اینتل از فناوری Hyper-Threading خود برای ایجاد یک پردازنده چهار هسته ای به عنوان یک هسته هشت هسته ای استفاده می کند. این کمک می کند تا بیشترین قدرت و کارایی را از CPU خود بگیرید.

GPU (واحد پردازش گرافیک یا Graphics Processing Unit)

با توجه به همه ی پیشرفت های CPU باز هم کمبودهایی دارند که آن گرافیک است. CPUها ورودی ها و کارها را به صورت مراحل خطی انجام می دهند. با این حال ، پردازش گرافیک نیاز به پردازش چندین داده همزمان دارد. واحد پردازش گرافیک (GPU )، فشار روی CPU را کاهش می دهد و عملکرد ویدیوی شما را بهبود می بخشد.

واحد پردازش گرافیک یا Graphics Processing Unit

بیشتر رایانه ها و لپ تاپ ها مجهز به CPU و GPU هستند ، اما همیشه اینگونه نیست. بعضی اوقات ، به خصوص در محدوده قیمت پایین تر ، کامپیوتر شما به جای یک پردازنده گرافیکی اختصاصی ، از گرافیک یکپارچه استفاده می کند. اگر مطمئن نیستید که کدام مجموعه را دارید ، به مقایسه ما بین کارتهای گرافیکی یکپارچه و اختصاصی توجه کنید.

GPU و CPU هم عملکردهای مشابهی را انجام می دهند ، اما نحوه عملکرد متفاوت است. ساختار موازی GPU برای اهداف خاص اقتباس شده است. این به واحد کمک می کند تا میلیاردها محاسبه در ثانیه مورد نیاز بازی و پخش ویدیو را بدست آورد. GPU اغلب بر روی کارت گرافیکی مجزا قرار دارد که دارای رم مخصوص به خود است. این رم کارت گرافیک را قادر می سازد داده های تولید شده را ذخیره کند. همچنین به لطف این RAM داخلی GPU می تواند یک بافر ایجاد کند ، می تواند تصاویر کامل را ذخیره کند ،تا زمانی که شما به آنها نیاز دارید به نمایش بگذارد. به عنوان مثال هنگام تماشای فیلم بسیار مفید است.

مطالب مرتبط  چگونه بدون نیاز به آنتی ویروس پولی کامپیوترمان را ایمن کنیم؟

از آنجایی که تعویض کارت گرافیک کارت سختی نیست معمولا بهترین نسخه سازگار با سیستم را روی رایانه ها می بینید اما  کارتهای گرافیکی با کارایی بالا معمولاً قیمت بالاتری نیز دارند، با این حال کارت هایی نیز برای بازی های سبک تر وجود دارند که با هر بودجه ای سازگار هستند.

APU (واحد پردازش شتاب یا Accelerated Processing Unit)

برای کاهش اندازه فیزیکی و هزینه های تولید،تولیدکنندگان روشی برای ادغام قطعات الکترونیکی بر روی یک تراشه های واحد پیدا کرده اند. آخرین تکرار این فناوری دستگاه های System-on-a-Chip (SoC)  هستند. در این طرح ، تمام لوازم الکترونیکی اصلی بر روی یک قالب واحد ترکیب می شوند. این امر باعث افزایش رشد دستگاه های محاسباتی و تلفن های هوشمند ارزان قیمت می شود.

واحد پردازش شتاب یا Accelerated Processing Unit

با این حال ، SoC یک واحد پردازش شتاب یا APU است که این واحدها CPU و GPU را روی یک تراشه واحد ترکیب می کنند تا یک واحد پردازش ترکیبی تشکیل دهند. این کار نه تنها هزینه را کاهش می دهد بلکه باعث افزایش بهره وری نیز می شود. به حداقل رساندن فاصله فیزیکی بین این دو ، امکان انتقال سریع داده و افزایش عملکرد فراهم می شود.

از آنجا که GPU ها برای محاسبه سریعتر بهینه شده اند ، CPU می تواند برخی از کارها را به GPU واگزار کند.

در یک مجموعه جداگانه بازده حاصل از این تقسیم بار با فاصله فیزیکی و سرعت انتقال داده بین این دو تضعیف می شود، با این حال ، APU ترکیبی این دستاوردها را ممکن می کند. با این وجود، APU عملکردی مشابه CPU اختصاصی و GPU را ارائه نمی دهد.در عوض ، آنها به بهترین وجه گرافیک های یکپارچه را ارائه می دهند.این باعث می شود APU ها برای افرادی که به دنبال به بهبود امکانات رایانه های شخصی خود هستند ، یک به روز رسانی مناسب را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط  ChatGPT و همه نکاتی که درباره آن باید بدانید!

کارخانه AMD ساخت APU را توسعه داده است. با این حال ، آنها تنها کسانی نبودند که پردازنده ها را از این طریق ترکیب می کنند. همچنین اینتل شروع به ادغام CPU و GPU کرد. تفاوت اصلی در این بود که AMD خط اختصاصی APU را منتشر کرد ، در حالی که اینتل و سایر شرکت ها آنها را در خط تولید خود ادغام کردند.

کانال تلگرام رسام

صفحه اینستاگرام رسام

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

اخبار روز تکنولوژی

منبع : makeuseof

021-88916789