تولید دستگاهی برای تبدیل سیگنال وای فای به برق

محققان روشی برای تبدیل سیگنال های رادیویی یافته اند که می تواند رویای موبایل های بی نیاز از باتری را محقق کند.

این اختراع را می توان به عنوان موفقیت بزرگی برای محققان تلقی کرد. روش جدید می تواند علاوه بر گوشی های موبایل در دیگر دستگاه ها هم کاربرد داشته باشد و شاید روش هایی برای ساخت فناوری های هوشمند جدید را پیش روی دانشمندان قرار دهد.

دستگاه جدید که رکتنا (Rectenna) نام دارد از نیمه هادی هایی ساخته شده که به اندازه چند اتم ضخامت دارند. سیگنال های وای فای با استفاده از آنتن یکپارچه رکتنا دریافت و سپس به جریان مستقیم تبدیل می شود تا برای تغذیه مدارهای الکترونیکی قابل استفاده باشد.

با توجه به اینکه این دستگاه انعطاف پذیر است می تواند برای پوشش هایی در ابعاد بزرگ هم کاربرد داشته باشد. بنا به گفته محققان، از کاربردهای رکتنا می توان به گوشی های هوشمند، لپتاپ ها، تجهیزات پزشکی و فناوری های پوشیدنی بی نیاز از باتری اشاره کرد.

پروفسور «توماس پالاسیوس» از موسسه فناوری ماساچوست که در این پژوهش دخیل بوده در این باره می گوید:

«چه می شود اگر سیستم الکترونیکی را توسعه دهیم که می توان آن را در اطراف پل ها پیچید یا تمامی سطح یک بزرگراه یا دیوارهای یک اداره را با آن پوشش داد تا الکترونیک هوشمند را به همه چیزهای اطرافمان بیاوریم؟ شما انرژی این دستگاه های الکترونیکی چطور فراهم می کنید؟

ما به دنبال روش جدیدی برای قدرت بخشیدن به سیستم های الکترونیکی آینده بوده ایم و به این منظور انرژی [سیگنال های] وای فای را به دام انداخته ایم؛ به روشی که به سادگی در مناطق بزرگ یکپارچه می شود تا هوشمندی را به تمامی اشیاء اطرافمان بیاوریم»

در یک آزمایش، رکتنا در معرض سیگنال های وای فای با قدرتی در حدود ۱۵۰ میکرو وات قرار گرفت و به میزان ۴۰ میکرو وات انرژی را تولید کرد. این حد از انرژی تولید شده بیش از میزانی است که برای روشن کردن نمایشگر ساده یک موبایل یا فعال کردن یک چیپ نیاز داریم.

به گفته یکی از محققان یکی از کاربردهای کلیدی این سیستم می تواند در زمینه ایمپلنت های پزشکی و قرص هایی با امکان ارسال اطلاعات سلامت پس از بلعیده شدن توسط بیمار باشد. از دلایلی که این محقق برای کاربردی بودن فناوری جدید مطرح می کند خطرناک بودن خوردن دستگاه های مجهز به باتری برای بیماران است؛ چرا که اگر باتری های لیتیومی در بدن بیمار نشت کند، می تواند منجر به مرگ شود.

اکنون محققان در تلاشند تا دستگاه های پیچیده تری مبتنی بر این فناوری را توسعه دهد که از نظر مصرف انرژی هم بهینه تر عمل می کند.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع : INDEPENDENT

021-88916789