جیمیل

جیمیل جدید چه قابلیت‌هایی دارد؟

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، نسخه‌ی جدید جیمیل معرفی شد. در این نسخه، شاهد بازطراحی کامل رابط کاربری هستیم و در این رابط کاربری جدید، تعداد رنگ‌ها بیشتر و آیکون‌ها جذاب‌تر شده‌اند. علی‌رغم اعمال این تغییرات، این ظاهر جدید همچنان همان ترکیب‌بندی همیشگی را به یاد می‌آورد، ترکیب‌بندی‌ای که در آن پوشه‌ها و مخاطبین در سمت چپ جای گرفته‌اند و ایمیل‌ها در مرکز تعبیه شده‌اند. بنابراین، استفاده از جیمیل جدید به‌راحتی نسخه‌ی قبلی است، با این تفاوت که در نسخه‌ی جدید، شاهد امکانات و قابلیت‌های جذاب بیشتری هستیم.

جیمیل جدید چه قابلیت‌هایی دارد؟

در ادامه، به معرفی بهترین قابلیت‌های و خصوصیات جیمیل جدید می‌پردازیم. همانند تمام به‌روزرسانی‌های گوگل، این طراحی جدید هم کم‌کم به دست تمام کاربران این سرویس می‌رسد. اگر مشتاق به استفاده از جیمیل جدید هستید، در صفحه‌ی اصلی جیمیل خود بر آیکون چرخ‌دنده کلیک کنید و گزینه‌ی Try the new Gmail را انتخاب کنید. البته همانطور که گفتیم این به‌روزرسانی در حال ارائه به تمام کاربران است و به همین خاطر شاید نتوانید این گزینه را مشاهده کنید.

پیوست‌ها

یکی از مهم‌ترین و چشم‌گیرترین تغییرات در جیمیل جدید، نحوه‌ی نمایش پیوست‌های ایمیل‌ها است. در این نسخه‌ی جدید، اگر کاربران حالت نمایش «پیش‌فرض» (Default) را انتخاب کرده باشند، برای دانلود یا مشاهده‌ی پیوست دیگر نیازی به باز کردن ایمیل ندارند. البته در حالت‌های نمایش compact و comfortable چنین قابلیتی مشاهده نمی‌شود. در این قابلیت‌ها مانند طراحی قدیمی جیمیل، تنها می‌توانیم آیکون گیره‌ی کاغذ را در ایمیل‌های حاوی پیوست مشاهده کنیم.

چنین تغییری بسیار مثمر ثمر است و احتمالا بسیاری از کاربران حالت نمایش پیش‌فرض را انتخاب خواهند کرد. از آنجایی که مشاهده‌ی پیوست‌ها به کار ساده‌تری بدل شده، در جیمیل جدید به‌راحتی می‌توانیم پیوست‌های موردنظرمان را پیدا کنیم. البته افرادی که همواره تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می‌کنند، احتمالا حالت‌های نمایش متراکم‌تر را بیشتر می‌پسندند.

مطالب مرتبط  4 جایگزین Adobe PDF Reader برای ویرایش PDF با ویژگی های رایگان بیشتر!

منوی شناور

اگر نشان‌گر ماوس خود را بر یک ایمیل نگه دارید، در سمت راست آن می‌توانید ۴ دکمه‌ی قابل کلیک را مشاهده کنید. این دکمه‌ها به ترتیب برای آرشیو کردن، پاک کردن، تبدیل ایمیل به خوانده نشده و به تعویق انداختن نمایش ایمیل (Snooze) هستند. حالت Snooze به شما اجازه می‌دهد که نمایش ایمیل موردنظرتان را تا تاریخ مشخصی به تعویق بیندازید. بعد از کلیک بر این دکمه، تاریخ موردنظرتان را مشخص کنید و با این کار ایمیل مذکور از «اینباکس» (inbox) ناپدید می‌شود و در تاریخ مقرر دوباره پدیدار می‌شود. همچنین در سمت چپ هم می‌توانید قسمت Snooze را مشاهده کنید که با کلیک بر آن، می‌توانید تمام ایمیل‌های این‌چنینی را مشاهده کنید.

منوی شناور

در جیمیل جدید، قابلیت شناور در بخش مخاطبین هم وجود دارد. با بردن نشانگر ماوس بر نام مخاطب، منوی شناوری به نمایش درمی‌آید که در آن می‌توانید دکمه‌هایی برای تماس ویدیویی، ارسال پیام و برنامه‌ریزی رویداد را مشاهده کنید.

منوی شناور مخاطبین

یکپارچگی با اپلیکیشن‌ها

در نسخه‌ی جدید جیمیل، شاهد یکپارچگی بیشتر با دیگر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل هستیم. از بین آن‌ها می‌توانیم به Google Calendar، Google Keep و سرویس تازه‌نفس گوگل در زمینه‌ی اولویت‌بندی وظایف،Google Tasks اشاره کنیم. برای دسترسی به هر ۳ مورد، می‌توانید به نوار تعبیه شده در سمت راست اینباکس مراجعه کنید. اپلیکیشن Tasks از قابلیت drag and drop هم پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان مثال می‌توانید ایمیل موردنظر خود را بگیرید و در رابط کاربری Task رها کنید.

یکپارچگی با اپلیکیشن‌ها

به‌طور کلی محور اصلی جیمیل جدید، ساده‌تر کردن انجام کارهای مختلف برای کاربران است و با در دسترس قرار دادن این سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها، کاربران می‌توانند با اتلاف وقت کمتر، کارهای موردنظر خود را انجام دهند.

مطالب مرتبط  چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست؟

مطالعه بیشتر: ویژگی جدید جیمیل برای ضمیمه کردن ایمیل به ایمیل

پاسخ‌های هوشمند

پاسخ‌های هوشمند

قابلیت Smart replies پیش از این در اپلیکیشن جیمیل و Inbox تعبیه شده بود، اما حالا در طراحی جدید نسخه‌ی وب جیمیل هم دیده می‌شود. این قابلیت از پاسخ‌های از پیش آماده‌شده‌ای بهره می‌برد که بعد از باز کردن هر ایمیل، گوگل با توجه به محتوای متن تعدادی از این پیام‌های کوتاه را به نمایش درمی‌آورد و کاربر بدون نیاز به تایپ کردن می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

بهبود هشدارهای امنیتی

هشدارهای امنیتی بهتر

گوگل در جیمیل جدید توجه ویژه‌ای را به هشدارهای امنیتی پیرامون ایمیل‌های مشکوک نشان داده است. در این طراحی جدید، هشدارها ساده‌تر و همه‌فهم‌تر از گذشته شده‌اند. گوگل در مورد این مشخصه می‌گوید: «با بازطراحی هشدارهای مربوط به ایمیل‌های مشکوک، تلاش کردیم که این هشدارها ساده‌تر و همه‌فهم‌تر از گذشته شوند. این هشدارهای بزرگ، توجه انواع و اقسام کاربران را نسبت به خطرات بالقوه‌ی مربوط به ایمیل‌های خطرناک جلب می‌کند.»

یادآوری

یادآوری

تعدادی از دیگر مشخصه‌های جذاب نسخه‌ی جدید جیمیل، در هفته‌های آینده روانه‌ی این سرویس می‌شود.

یکی از قابلیت‌ها، امکان Nudging یا یادآوری مربوط ایمیل‌های پاسخ داده نشده است. به‌عنوان مثال اگر بعد از چند روز از دریافت ایمیل، پاسخی به آن نداده باشید، الگوریتم هوشمند گوگل پیامی را در کنار به نمایش درمی‌آورد و دریافت ایمیل مذکور را به کاربر یادآوری می‌کند.

حالت محرمانه

یکی دیگر از امکانات جذاب جیمیل جدید، حالت محرمانه یا Confidential mode است. با استفاده از این امکان، می‌توانید ایمیل‌های خودتخریبی ارسال کنید تا بعد از یک زمان مقرر، این ایمیل از اینباکس گیرنده ناپدید شود. همچنین می‌توانید ایمیل‌های رمزدار هم بفرستید که طرف گیرنده فقط در صورت داشتن رمز عبور بتواند ایمیل مذکور را باز کند. در صورت داشتن شماره‌ی گیرنده، امکان ارسال رمز عبور از طریق پیامک هم وجود دارد. علاوه بر موارد ذکرشده، با استفاده از این حالت می‌توانید کاری کنید که مثلا شخص گیرنده، قادر به پرینت، فوروارد یا کپی کردن آن‌ها نباشد.

مطالب مرتبط  رونمایی از لوگوی جدید رسام

پیشنهاد قطع اشتراک و اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها

پیشنهاد قطع اشتراک و اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها

هوش مصنوعی جیمیل جدید قادر به تشخیص اشتراک‌های ایمیلی بی‌ارزش است. اگر به‌عنوان مثال ایمیل‌های مربوط به اشتراک خاصی را باز نکرده پاک کنید، هوش مصنوعی جیمیل قطع اشتراک مذکور را به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها از جمله قابلیت‌هایی است که از چند سال پیش در اندروید وجود دارد. اما حالا جیمیل هم از این قابلیت بهره می‌برد و فقط در صورت دریافت ایمیل‌های بااهمیت نوتیفیکیشن دریافت آن را به نمایش درمی‌آورد.

پشتیبانی آفلاین

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به‌زودی به جیمیل اضافه می‌شود، امکان دسترسی کاربران در مواقع آفلاین به جستجو، نوشتن، پاسخ دادن، پاک کردن یا آرشیو کردن پیام‌های ۹۰ روز گذشته است. این قابلیت به‌خصوص برای افرادی که همواره در سفر هستند، بسیار کاربردی محسوب می‌شود.

021-88916789