5 نشانه ی وجود مشکل در هارد دیسک

۵ نشانه ی خرابی هارد دیسک

هر کدام از ما فایل های ارزشمندی از جمله اسناد و فایل های شخصی،عکس،فیلم و فایل های صوتی برای خودمان داریم که معمولا آنها را روی هارد دیسک خود ذخیره می کنیم،کمتر کسی می داند که دستگاه های ذخیره سازی الکترونیکی از جمله هارد دیسک ها برخلاف شیوه های باستانی ذخیره اطلاعات مانند سنگ ، پاپیروس ، کاغذ و غیره دارای طول عمر محدودی هستند.

امروزه متوسط عمر یک هارد دیسک بسته به نوع و تولید کننده ی آن بین ۵ تا ۱۰ سال است و اگر در معرض تغییرات شدید دما ، رطوبت و حرکت باشد به سرعت از عمرش کم می شود.

از آنجایی که امروزه اکثر مردم دارای لپ تاپ و هارد های اکسترنال هستند که خیلی جا به جا می شوند که این موضوع خود باعث کوتاه تر شدن عمر آنها می شود و عمر آنها چیزی حدود ۳ تا ۵ سال می شود که این مدت برای ذخیره کردن فایل های مهم بسیار کم است.

در بهترین حالت هارد دیسک شما به تدریج خراب می شود و به شما این فرصت را می دهد که واکنشی نشان دهید،از اطلاعات خود یک کپی تهیه کنید و قبل از از کار افتادن هارد دیسکتان آن را تعویض کنید.علائم و نشانه هایی وجود دارد که به شما این اخطار را می دهد که هارد شما در حال خرابی و اتمام طول عمر تدریجی آن است.

اگر نمی دانید که از عمر هاردتان چقدر باقی مانده است در این مقاله با ما همراه باشید تا با علائم و نشانه های نزدیک شدن هارد به پایان عمرش آشنا شوید.

مطالب مرتبط  معرفی و بررسی 7 راهکار برای تامین امنیت CPU سرور

۱) کند شدن رایانه،هنگ کردن های مکرر،صفحه آبی مرگ

کند شدن رایانه

این اتفاقات می توانند دلایل نامشخص زیادی داشته باشند که توسط یک میلیون چیز دیگر اتفاق می افتد.با این حال صرف نظر از این موضوع که این علائم نشانه ی چیست توصیه می شود بلافاصله یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید.اگر این نشانه ها پس از انجام یک نصب جدید یا در حالت امن ویندوز اتفاق بیفتد به احتمال قوی علت آن یک مشکل سخت افزاری و احتمالا خرابی هارد دیسک شماست.

۲) دیتا های خراب در هارد دیسک

اگر در سیستم تان فایل هایی مشاهده می کنید که باز نمی شوند یا دارای دیتا های خراب هستند یا اگر برخی فایل ها ناگهان ناپدید می شوند باید نگران شوید.

دیتا های خراب

اگر چه این نشانه ها می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما همچنین این اتفاق نشانه ای برای خرابی تدریجی هارد دیسک شما نیز می تواند باشد.

۳) بد سکتور

بد سکتور ها بخش هایی از هارد دیسک هستند که یکپارچگی داده ها را حفظ نمی کنند، البته آنها به طور خودکار توسط سیستم عامل پوشانده می شوند و شناسایی آنها کار ساده ای نیست بخصوص وقتی که از تعدادی هارد به طور همزمان استفاده شود.اگر بد سکتور داشته باشید در هر صورتی این یک نشانه ی بد است.

بد سکتور

برای شناسایی خطاهایی که ویندوز هنوز متوجه نشده است می توانید یک بررسی دستی روی دیسک را اجرا کنید.

در ویندوز ۷ به قسمت Start بروید سپس روی computer کلیک کنید، روی دیسک یا درایوی که می خواهید آن را بررسی کنید کلیک کنید و روی Properties کلیک کنید، زبانه ی Tools را انتخاب کنید و روی گزینه ی Check now کلیک کنید، در پنجره ی Checking Disk تیک گزینه های Automatically fix file system errors و Scan for an attempt recovery of bad sectors را بزنید.در این حالت ویندوز تمام بد سکتور ها را بررسی خواهد کرد.

مطالب مرتبط  چگونه مشکل باز نشدن ورد (word) را به سرعت برطرف کنیم؟

۴) صداهای عجیب و غریب از هارد دیسک

وقتی صداهای عجیب و غریبی از هارد دیسکتان می شنوید احتمالا خیلی دیر شده است صداهای تکراری که که با عنوان کلیک مرگ شناخته می شود نتیجه ی تلاش هد برای خواندن یا نوشتن روی هارد است که با خطایی مواجه شده است.صداهای سخت کار کردن یا جیغ حالتی که می شنوید نشان دهنده ی خرابی بخشی از سخت افزار سیستم است.

۵) داده های S.M.A.R.T

ابزارهایی وجود دارد که هدف آنها پیش بینی خرابی هارد دیسک با خواندن داده های S.M.A.R.T  (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology ) است، داده هایی که توسط سیستم عامل ضبط می شوند.

داده های S.M.A.R.T

متأسفانه ، مانند اکثر روشهای ذکر شده در بالا ،S.M.A.R.T.  نیز در پیش بینی خرابی هارد خیلی قابل اعتماد نیست و معمولا فاجعه خرابی هارد قبل از هشدار S.M.A.R.T. اتفاق می افتد.

اگر فکر می کنید هاردتان خراب است چه کاری باید انجام دهید

آیا نگران این هستید که هاردتان در آینده ی نزدیک خراب شود یا مشکلی برای آن پیش آید؟حقیقت این است که حتی اگر نگران هم نباشید این اتفاق ممکن است بیفتد.تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود داشته باشید و آن را در هارد دیگری نگه دارید و همیشه برای تغییر هاردتان آمادگی داشته باشید.

احتمال اینکه هر دو هارد دیسک شما به طور همزمان خراب شوند بسیار کم است مگر اینکه بلایای طبیعی مثل سیل یا آتش سوزی رخ دهد که برای چنین مواردی توصیه می کنیم یک کپی از اطلاعات مهم خود بگیرید و آن را در جای دیگری مثل محل کار،پیش یکی از دوستان و آشنایان قرار دهید یا از اطلاعات خود پشتیبان آنلاین بگیرید و آن را روی یک سرور از راه دور  ذخیره کنید.

مطالب مرتبط  بررسی 16 مورد از رایج ترین مشکلات ویندوز 10 و 11 + راه حل

اجازه ندهید خرابی هارد دیسک غافلگیرتان کند

به علائم و نرم افزار ها اعتماد نکنید ممکن است هارد دیسک شما به طور ناگهانی و بدون هیچ علامت خاصی خراب شود، به جای تلاش برای پیش بینی و شناسایی علائم و نشانه های خرابی هارد دیسک از اطلاعاتتان نسخه ی پشتیبان تهیه کنید و به نسخه ی پشتیبان خود تکیه کنید.

کانال تلگرام رسام

صفحه اینستاگرام رسام

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

اخبار روز تکنولوژی

منبع : makeuseof

021-88916789