سرویس Google Play Protect چیست و چرا در حفظ امنیت اندروید اهمیت دارد؟

اندروید یک سیستم عامل متن باز است و این بدان معناست که انعطاف‌پذیری زیادی دارد. ولی متأسفانه همین انعطاف‌پذیری بالا گاهی خطرات امنیتی مختلفی برایش می‌آفرینند.

خوشبختانه گوگل به این موضوع واقف بوده و به همین خاطر، سیستمی به نام Play Protect طراحی کرده که می‌تواند به خوبی امنیت اندروید را تأمین کند. گوگل پلی پروتکت (Google Play Protect) نماینده تمام قد فلسفه امنیت اندروید تحت یک نام واحد است؛ سیستمی چندبخشی که هم در نقش اسکنر بدافزار، هم برای مرور امن وب و هم در نقش ردیاب گوشی ظاهر می‌شود و از این طریق امنیت سیستم عامل را تأمین می‌نماید.

اگر می‌خواهید درباره نحوه کار گوگل پلی پروتکت بیشتر بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چطور به اطلاعات پلی پروتکت دسترسی پیدا کنیم؟

اگر کنجکاوید بدانید که گوگل پلی پروتکت در دیوایس شما چه می‌کند، خیلی راحت می‌توانید به این موضوع پی ببرید. برای شروع کافیست اپلیکیشن گوگل پلی را اجرا کنید.

حالا منوی کشویی را بیرون کشیده و به قسمت My Apps & Games وارد شوید. بالاترین گزینه در این صفحه خلاصه آمار و وضعیت پلی پروتکت را به شما نشان می‌دهد. روی آن کلیک کنید تا اطلاعات بیشتر نمایان شوند.

صفحه پلی پروتکت آخرین اپلیکیشن‌های اسکن شده را به شما نمایش می‌دهد تا اگر مورد مشکوکی یافته شد، شما را از این موضوع آگاه کرده و امکان پاک کردن این اپلیکیشن‌ها را به شما بدهد.

گوگل پلی پروتکت در نقش یک آنتی‌ویروس قدرتمند و رایگان

اصلی‌ترین دلیل وجود پلی پروتکت در اندروید، محافظت از شما در برابر بدافزارهاست. این سرویس پیشرفته از یادگیری ماشینی بهره می‌برد تا بتواند هر روز قریب به ۵۰ میلیارد اپلیکیشن (چه داخل و چه خارج پلی‌استور) را برایتان اسکن کند.

مطالب مرتبط  ترمینال سرور چیست و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟

گوگل پلی پروتکت به طور پیش‌فرض تمام اپ‌هایی که وارد فروشگاه گوگل پلی می‌شوند را اسکن می‌کند تا از سالم بودن‌شان اطمینان حاصل کند. اگر مشکلی یافت شد، اپلیکیشن ناسالم در فروشگاه پذیرفته نشده یا به سرعت توسط گوگل پاک می‌شود، درست مثل همین اتفاقی که اخیرا برای اپلیکیشن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی اتفاق افتاد.

اما نقش گوگل پلی پروتکت فراتر از یک اسکن معمولیست. سرویس امنیتی گوگل حتی اپ‌هایی که خارج از محیط پلی‌استور نصب شده‌اند را هم اسکن می‌کند و اگر به مورد مشکوکی برخورد، شما را از این موضوع آگاه می‌نماید.

با این وجود مثل تمام محصولات نرم‌افزاری، پلی پروتکت هم عاری از عیب و ایراد نیست و گاها بعضی اپلیکیشن‌های مضر از چشم آن پنهان ‌می‌مانند. بنابراین توجه داشته باشید که نباید صد در صد تکیه‌تان روی محصولات این چنینی باشد و خودتان هم باید هنگام نصب اپلیکیشن‌ها به قدر کافی حواس جمع باشید.

مطالعه بیشتر : کلید خصوصی (Private Key) چیست؟

قابلیت Find My Phone پلی پروتکت؛ حافظ گوشی‌های سرقتی یا گم‌شده

اگر روزی به طور ناگهانی متوجه شدید که گوشی‌تان گم شده، خوشبختانه پلی پروتکت می‌تواند از طریق ویژگی Find My Phone دیوایس گم‌شده را برایتان ردیابی کند. تفاوتی هم ندارد که گوشی گم‌ شده یا به سرقت رفته، با این ویژگی می‌توانید محل فعلی (یا آخرین محل شناسایی شده) گوشی‌تان را پیدا کنید.

اما اگر متوجه شدید که گوشی خیلی با شما فاصله دارد یا به طور کامل از دستتان رفته، با Find My Phone می‌توانید آن را از راه دور قفل کرده یا اطلاعاتش را به طور کامل فرمت کنید. در این صورت حداقل مطمئنید که اطلاعات شخصی شما به دست دزد محترم نمی‌افتد.

مطالب مرتبط  معرفی و دانلود 5 اپلیکیشن کاربردی هوش مصنوعی رایگان

تأمین امنیت کاربر هنگام مرور وب

جالب است بدانید که پلی پروتکت همیشه با مرورگر کروم هم در تعامل است تا شما را از آسیب بدافزارهای اینترنتی مصون نگه دارد. بدین شکل که اگر کد مخربی را در یک وبسایت بیابد، شما بلافاصله از این موضوع آگاه شده و به صفحه امن باز می‌گردید.

این خصوصیت در نسخه دسکتاپ مرورگر کروم هم وجود دارد. اگر مرورگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از فعالیت مشکوک به چشمش بخورد، آن را به سرعت مسدود خواهد کرد.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع : HowToGeek

021-88916789