سنسورهای گوشی های هوشمند

سنسورهای گوشی های هوشمند و عملکرد آنها

سنسورهای گوشی های هوشمند چند سنسور کاربردی که همگی در این گجت قرار گرفته اند. با استفاده از این سنسورها به بسیاری از قابلیت‌های گوشی دسترسی خواهید داشت. در این مطلب سنسورهای گوشی های هوشمند و عملکرد آنها را بررسی می کنیم.

شتاب سنج(Accelerometer)

سنسور شتاب‌سنج‌، حرکت دستگاه بر اساس محورهای افق را می‌سنجد و همچنین می‌تواند حرکات تناسب اندام شما را ردیابی کنند. به همین دلیل حتی بدون آنکه یک ابزار پوشیدنی جداگانه خریداری کنید، گوشی شما می‌تواند گام‌های شما را بشمارد. همچنین این سنسور به نرم‌افزار موبایل اطلاع می‌دهد که گوشی در کدام جهت قرار گرفته است که در آینده‌ای نه‌ چندان دور و با ورود برنامه‌های واقعیت مجازی(VR)، به‌طور چشمگیری با اهمیت می‌شود.

سنسورهای گوشی های هوشمند; اما شتاب‌سنج همانطور که از اسمش پیداست، می‌تواند شتاب را اندازه‌گیری کند، به‌ طوریکه در بسیاری از اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته خود سنسور شتاب‌سنج از سنسورهای دیگری تشکیل می‌شود، از جمله ساختارهای میکروسکوپی کریستال که به علت برخورد نیروهای شتاب‌دهنده، تحت فشار قرار می‌گیرند و شتاب‌سنج، ولتاژ ناشی از کریستال‌ها را تفسیر می‌کند تا بفهمد که گوشی شما در حال حرکت است و چه مسیری را دنبال می‌کند. از مهم‌ترین قابلیت‌های سنسور شتاب‌سنج تغییر حالت نمایش اپلیکیشن‌ها از عمودی به افقی‌، نشان دادن سرعت فعلی در اپلیکیشن‌های رانندگی و بسیاری موارد دیگر را می‌توان نام برد.

مغناطیس سنج(Magnetometer)

یکی دیگر از این سنسور‌ها مغناطیس‌سنج است که مسئولیت پیدا کردن موقعیت گوشی را در فضای فیزیکی دارد و همان‌طور که از نامش پیدا است، می‌تواند میدان مغناطیسی را اندازه‌گیری کند و با تغییر ولتاژ خروجی گوشی، به شما نشان می‌دهد که شمال کدام سمت است.

سنسورهای گوشی هوشمند; به‌ عنوان مثال هنگامی که به حالت قطب‌نما در نقشه‌ی گوگل وارد می‌شوید، از سنسور مغناطیس‌ سنج کمک گرفته می‌شود. همچنین اپلیکیشین قطب‌نمای موبایل از این سنسور برای جهت‌یابی در نقشه‌ها استفاده می‌کند. مغناطیس‌سنج در دستگاه‌های فلزیاب وجود دارد، زیرا می‌تواند فلزات مغناطیسی را تشخیص دهد؛ به همین دلیل به‌ تازگی تعداد اپلیکیشن‌های فلزیاب برای گوشی‌های هوشمند، بسیار زیاد شده است.

با این حال، این سنسور به‌تنهایی نمی‌تواند برای هدف اصلی (اپلیکیشن‌های نقشه) به وجود آمدنش کار کند و در این راستا از اطلاعات به‌دست‌آمده از شتاب‌سنج و GPS موبایل، برای پیدا کردن مکانی که شما هستید و در کدام جهت قرار دارید، کمک می‌گیرد.

ژیروسکوپ(Gyroscope)

ژیروسکوپ سنسوری است که به شتاب‌سنج کمک می‌کند تا تشخیص دهد گوشی شما در چه جهتی قرار دارد و همین سنسور باعث می‌شود سطح دقت تشخیص حرکت، به میزان قابل توجهی اضافه شود. هر زمان که یک بازی رانندگی را روی موبایل خود اجرا می‌کنید و صفحه نمایش را تکان می‌دهید، ژیروسکوپ حس می‌کند که شما به چه اندازه و در کدام جهت تغییر وضعیت می‌دهید‌؛ چرا که شما فقط مقدار بسیار کمی گوشی را تکان می‌دهید و زیاد آن را جابجا نمی‌کنید.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله حافظه رم چیست و به چه مقدار از آن در گوشی نیاز داریم مراجعه کنید.

سنسورهای گوشی های هوشمند; ژیروسکوپ منحصرا برای گوشی‌های هوشمند ساخته نشده است، بلکه این سنسور در ارتفاع‌سنج هواپیما برای تعیین ارتفاع و همچنین شناسایی موقعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین بار که از این سنسور در گوشی‌های هوشمند استفاده شد، در آیفون ۴ که در سال ۲۰۱۰ بود سر و صدای زیادی کرد. آن زمان باورکردنی نبود که یک تلفن می‌تواند جهت‌گیری با چنین دقت بالایی داشته باشد؛ اما الان، این سنسور یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که در هر گوشی هوشمندی یافت می‌شود.

موقعیت سنج(GPS)

فناوری GPS (مخفف Global Positioning System‌) به معنی تکنولوژی موقعیت‌سنج جهانی است و با استفاده از ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند کار می‌کند و از طریق آن‌ها تشخیص می‌دهد جایی که ما ایستاده‌ایم دقیقا کجا است. دستگاه‌های GPS در داخل تلفن‌ها، یک اتصال از یک ماهواره در فضا می‌گیرند تا دریابند که شما در کدام قسمت زمین ایستاده‌اید (یا رانندگی می‌کنید). در واقع این سنسور از هیچ کدام از اطلاعات گوشی شما استفاده نمی‌کند، به همین دلیل است که حتی زمانی که تلفن شما آنتن نداشته باشد، هنوز هم می‌توانید موقعیت مکانی خود را پیدا کنید.

سنسورهای گوشی های هوشمند; GPS با چندین ماهواره اتصال برقرار می‌کند و سپس با محاسبه‌ی زاویه‌ی تقاطع امواج ماهواره‌ها، تشخیص می‌دهد که دقیقا کجا هستید. این نکته هم باید در نظر گرفت که اگر هیچ ماهواره‌ای پیدا نشد، به این معنی است که شما در داخل محیطی بسته هستید یا پوشش ابر زیاد باعث شده نتوانید موقعیت خود را پیدا کنید. البته GPS فقط از این راه برای پیدا کردن موقعیت گوشی شما استفاده نمی‌کند؛ با برآورد کردن فاصله شما با برج های مخابراتی می تواند موقعیت شما را نیز محاسبه کند.

در واقع GPS های امروزی موجود در گوشی‌های هوشمند، سیگنال‌های GPS را با داده‌هایی دیگر مانند سیگنال مخابراتی ترکیب می‌کند تا برآورد دقیق‌تری از موقعیت شما به دست آورند.این ویژگی خیلی مفید است که GPS از اطلاعات دیگری استفاده نمی‌کند، ولی تمام این ارتباطات و محاسبات می‌تواند به تخلیه‌ی سریع‌تر باتری شما منجر شود؛ به همین دلیل اکثر اپلیکیشن‌های نظارت مصرف باتری، GPS را غیر فعال می‌کنند تا باتری بیشتری نگه دارند. به همین خاطر ساعت‌های هوشمند کوچک دارای این سنسور نیستند.

سایر سنسورهای گوشی های هوشمند

حسگرهای زیادی در گوشی خود دارید؛ هرچند شاید همه‌ی آن‌ها، به‌ اندازه‌ی سنسور های بالا مهم نباشند. بسیاری از گوشی‌ها از جمله آیفون، دارای فشار‌سنجی هستند که فشار هوا را اندازه‌گیری می‌کند و کارهای زیادی می‌توان با آن انجام داد، از تشخیص تغییرات آب و هوایی گرفته تا محاسبه ارتفاع شما از سطح زمین، سنسور مجاورت، قطعه‌ای است که معمولا در نزدیکی بلندگو قرار می‌گیرد و به کمک یک چراغ مادون قرمز، زمانی که موبایل شما به گوش نزدیک می‌شود، نوری نامرئی می‌تاباند تا هنگام ارتباط تلفنی، صفحه‌ی نمایش را به صورت اتوماتیک خاموش می کند.

سنسورهای گوشی های هوشمند; حسگر نور محیط دقیقا همان چیزی است که انتظار دارید؛ اندازه‌گیری نور در اتاق و تنظیم روشنایی صفحه‌ی نمایش مطابق با آن نور (در صورتی که روی حالت خودکار تنظیم شده باشد). در آخر باید گفت مانند هر تکنولوژی جایگذاری شده درون گوشی، این سنسور‌ها نیز رفته‌رفته کوچک‌تر، هوشمندتر و قدرتمند‌تر می‌شوند، به همین دلیل اگر شما گوشی هوشمندی دارید که بیشتر از چند سال عمر دارد، دیگر آن سنسورها نمی‌توانند کافی و دقیق باشند.

بنابراین تنظیمات نرم‌افزاری و بهینه‌سازی زیادی به موبایل‌های جدید اضافه شده است که باعث می‌شود موبایل خود را ارتقاء دهید. همچنین دلایل بسیار دیگری برای خرید گوشی جدید وجود دارند که برای استفاده از آن‌ها، ارزش هزینه کردن خواهد داشت.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع:fieldguide

021-88916789