نقد و بررسی اپل واچ سری ۲

اپل در سپتامبر سال ۲۰۱۶ طی کنفرانس ویژه‌ای از محصولات جدیدش رونمایی کرد. یکی از مهیج‌ترین محصولات جدید اپل، نسل دوم ساعت هوشمند این شرکت یعنی «اپل واچ سری ۲» (Apple Watch Series 2) بود.

نقد و بررسی اپل واچ سری ۲

ما برای راحتی بیشتر در این مطلب از نام اپل واچ ۲ استفاده خواهیم کرد. اپل با معرفی اپل واچ ۲، نه تنها از نظر تنوع ظاهری، بلکه از نظر توسعه‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم انتظار بسیاری از مخاطبان این گجت را برآورده کرد. با رسام و نقد و بررسی اپل واچ ۲ همراه باشید تا با مهم‌ترین پیشرفت‌ها و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

‌‌‌‌اپل واچ ۲

طراحی اپل واچ ۲: تنوعی رضایت‌بخش

شاید بسیاری انتظار داشتند که نسل بعدی اپل واچ با شکل و شمایلی جدید وارد بازار شود؛ اما کلیت طراحی سری اول آن قدر جذاب و حساب شده بوده که اپل لزومی ندیده آن را تغییر دهد. قاب اپل واچ ۲ مشابه نسل اول این ساعت هوشمند است و تغییرات ظریف ظاهری آن هم، دلیلی جز پیشرفت‌های سری ۲ نسبت به نسل قبلی ندارد. استفاده از یک صفحه‌ی سرامیکی مقاوم و ضد حساسیت برای پشت ساعت یا همان قسمت شارژ مغناطیسی، افزایش شیارهای اسپیکر با توجه به مقاومت ساعت در برابر آب و افزایش تقریبا یک میلی‌متری ضخامت از جمله مهم‌ترین تغییرات ظاهری اپل واچ ۲ است.

اپل واچ ۲ در سمت راست تصویر و اپل واچ ۱ در سمت چپ تصویر

همانند نسل قبلی، اپل این ساعت خوش ساخت را در دو سایز ۴۲ و ۳۸ میلی‌متری طراحی کرده تا آقایان و بانوان بتوانند اندازه‌ی مناسب خود را انتخاب کنند. اپل همچنین اپل واچ را بر اساس جنس بدنه در دو گروه اصلی اسپرت (با بدنه‌ی آلومینیومی) و کلاسیک (با بدنه‌ی استیل) عرضه کرده است. مدل‌های اسپرت غالبا قیمت کمتری دارند و با توجه به بند پیش‌فرض برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند. تفاوت اصلی مدل‌های اسپرت با مدل‌های کلاسیک، نوع شیشه و جنس بدنه است. برای مدل‌های اسپرت، شیشه‌ی Ion-X در نظر گرفته شده؛ درحالی‌که مدل‌های کلاسیک به محافظ فوق‌العاده محکم سافایر مجهزند. البته باید توجه داشت که شیشه‌ی Ion-X هم مانند Gorilla Glass، اصلا با شیشه‌ی معدنی ساعت‌های معمولی قابل‌مقایسه نیست و در برابر خط‌وخش مقاومت قابل‌قبولی دارد.

اپل واچ ۲

اپل واچ ۲ علاوه بر مدل‌های اسپرت و کلاسیک، در سه مدل ویژه‌ی دیگر هم تولید می‌شود: مدل‌های «هرمس» (Hermès) با بندهای چرمی لوکس برند فرانسوی هرمس، مدل «ادیشن» (Edition) با بدنه‌ی سرامیکی سفید و فوق‌العاده محکم و مدل‌های «نایکی پلاس» (+Nike) با طراحی ظاهری، رابط کاربری و اپلیکیشن‌های خاص ورزشکاران.

مطالعه بیشتر : اپل هدفون بی‌سیم جدیدی با طراحی متفاوت ارائه می‌کند

سخت افزار اپل واچ ۲: قدرتمند‌تر از همیشه

اپل واچ ۲

پردازنده‌ی سریع‌تر: اپل در اپل واچ ۲ از نسل جدید پردازنده‌ی S2 استفاده کرده است. S2 یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای است که سرعت آن نسبت به پردازنده‌ی تک هسته‌ای نسل قبل ۵۰ درصد بیشتر شده. علاوه بر این GPU یا پردازنده‌ی گرافیکی هم در اپل واچ ۲ ارتقا پیدا کرده و دو برابر سریع‌تر شده است. با توجه به این پیشرفت‌های سخت‌افزاری طبیعی است که اپل واچ ۲ بسیار سریع‌تر از نسل قبل عمل کند. البته علاوه بر سخت‌افزار قوی‌تر، تمرکز ویژه‌ی اپل روی بهبود عملکرد در watchOS 3 هم در سرعت بالاتر اپل واچ ۲ تاثیر زیادی داشته است.

نمایشگر با وضوح بالا و روشنایی عالی:

برای اپل واچ ۲، همانند سری اول، نمایشگرهای OLED با وضوح بالا در نظر گرفته شده است. با این تفاوت که این بار روشنایی صفحه پیشرفتی چشمگیر داشته. برای مدل‌های ۴۲ میلی‌متری، نمایشگرهای ۱٫۶ اینچی با رزولوشن ۳۹۰ در ۳۱۲ پیکسل در نظر گرفته شده که با تراکم پیکسلی ۳۰۳ پیکسل بر اینچ، تصویری شفاف را نمایش می‌دهد. نمایشگر مدل‌های ۳۸ میلی‌متری هم با ابعاد ۱٫۵ اینچ و رزولوشن ۳۴۰ در ۲۷۲ پیکسل به تراکم پیکسلی ۲۹۰ پیکسل بر اینچ می‌رسد که همچنان وضوح قابل قبولی دارد. چیزی که این نمایشگرها را از نمایشگرهای اپل واچ نسل اول متمایز می‌کند، روشنایی آن‌ها است که از ۴۵۰nits به ۱۰۰۰nits افزایش یافته. روشنایی بالای صفحه‌نمایش اپل واچ ۲، خواندن اعلان‌ها در روشنایی کامل روز را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.این نمایشگر با سنسور تنظیم نور صفحه (Ambient light sensor)، روشنایی را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کند تا در روز روشن یا نور معمول اتاق، بهترین تصویر و روشنایی را داشته باشید. نمایشگر اپل واچ ۲ همچنان از قابلیت Force Touch هم پشتیبانی می‌کند. این تکنولوژی بین تپ یا لمس ساده و لمس با فشار تمایز قایل می‌شود و به هر کدام از آن‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط  خرید سرور و 6 نکته مهم و طلایی که باید در نظر بگیرید

GPS داخلی:

جی‌پی‌اس (GPS) داخلی در اپل واچ ۲، قابلیتی کارآمد است که کاربر را به هنگام دویدن، تمرینات ورزشی، قدم‌زدن، دوچرخه‌سواری و… در ثبت و ضبط بهتر و دقیق‌تر اطلاعاتی نظیر سرعت و مسافت یاری می‌کند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید حتی در صورت همراه نداشتن آیفون، به ثبت و ضبط اطلاعات مسیر بپردازید. البته گفتنی است فعال‌سازی این قابلیت، مصرف باتری ساعت را به شکل کاملا محسوسی بالا می‌برد. در کمتر از شش ساعت استفاده از GPS داخلی، شارژ اپل واچ تمام خواهد شد. لذا بهتر است تنها در صورت انجام تمرینات حرفه‌ای آن را جایگزین جی‌پی‌اس آیفون کنید. جی‌پی‌اس داخلی اپل واچ ۲ به سرعت فعال می‌شود تا بدون تامل برای آماده شدن این سرویس، به دویدن یا دیگر فعالیت‌های ورزشی خود ادامه دهید. زمانی که دویدن یا دوچرخه‌سواری شما به پایان رسید، می‌توانید مسیر طی‌شده را بررسی کنید و از مشاهده‌ی اطلاعات دقیق و جزئی، نظیر جاهایی که سرعت بیشتر یا کمتری داشته‌اید، لذت ببرید.

باتری با ظرفیت بیشتر: با توجه به پردازنده‌ی قوی‌تر، نمایشگر روشن‌تر و GPS داخلی، ظرفیت بیشتر باتری در اپل واچ ۲ ضروری به نظر می‌رسد. خوشبختانه اپل از این مورد نیز غافل نبوده است. ظرفیت باتری مدل‌های ۳۸ میلی‌متری سری ۲ از ۲۰۵ به ۲۷۳ میلی‌آمپر ساعت و ظرفیت مدل ۴۲ میلی‌متری از ۲۵۰ به ۳۳۴ میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته است. به گفته‌ی اپل، شارژدهی استاندارد این سری تا ۱۸ ساعت استفاده‌ی ترکیبی و معمول است. این میزان شارژدهی با توجه به قابلیت‌های سخت‌افزاری ارتقا یافته، مطلوب به نظر می‌رسد. اپل واچ جدید در صورت استفاده نکردن از GPS یا برخی قابلیت‌های مربوط به پایش فعالیت‌های فیزیکی، حتی ممکن است تا دو روز هم شارژدهی داشته باشد. البته قابلیت ذخیره‌ی انرژی یا Power Reserve در این سری هم وجود دارد و به شما اجازه می‌دهد در صورت نیاز قابلیت‌های مختلف غیر از نمایش زمان را غیرفعال کنید تا اپل واچ برای مدت بیشتری شارژ نگه دارد.

اپل واچ ۲

مقاومت دربرابر آب:

اپل واچ ۲

اپل واچ ۲ مقاومت بالایی در برابر آب دارد و با استاندارد ۲۲۸۱۰:۲۰۱۰ ISO و طراحی منحصربه‌فرد بدنه، می‌توان آن را به هنگام شنا در آب‌های آزاد یا استخر استفاده کرد. اپل واچ ۲ می‌تواند فشار آب را تا ۵۰ متر یا ۵ اتمسفر تحمل کند. این رقم در عمل بسیار بیشتر از مقاومت ساعت‌های کلاسیک یا عقربه‌ای است. بنابراین می‌توان اپل واچ جدید را به نوعی ضد آب نامید. به گفته‌ی اپل، سری قبل تنها برای موارد معمول نظیر بارش باران دربرابر آب مقاوم بود، درحالی‌که سری جدید را می‌توان بدون نگرانی برای شنا در آب‌های کم‌عمق استفاده کرد. اپل واچ ۲ حتی امکان آنالیز کامل فعالیت‌های شما هنگام شنا را هم دارد. گفتنی است برای حفظ بیشترین دقت این قابلیت، اپل به مطالعه و تحلیل شنای نزدیک به ۷۰۰ شناگر حرفه‌ای پرداخته است.

تنوعی از سنسورها:

اپل واچ ۲

سنسورهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و ضربان قلب ترکیب کاملی هستند که برای کارایی هر چه بهتر و بیشتر اپل واچ در این گجت دوست‌داشتنی گرد هم آمده‌اند. سنسورهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ در پایش فعالیت‌های ورزشی و همچنین کنترل اپل واچ، بیشترین نقش را ایفا می‌کنند. سنسور ضربان قلب هم شاید کارآمدترین و جذاب‌ترین قابلیت اپل واچ برای پایش وضعیت سلامتی باشد، از فناوری جالبی برای شمارش ضربان قلب از طریق نبض استفاده می‌کند. این فناوری بر پایه‌ی علم نور و پتانسیل خون قرمزرنگ در جذب نور سبز طراحی شده است. در پشت ساعت، دو چراغ LED صد بار در ثانیه، نوری سبز رنگ به نبض شما می‌تابانند و دو حسگر دیگر میزان جذب این نور توسط خون قرمزرنگ را می‌سنجند و تعداد دفعاتی را که بیشترین جذب نور (با توجه به جریان بیشتر خون) صورت می‌گیرد، به‌عنوان یک نبض شناسایی و ثبت می‌کنند. این سنسور قادر است به صورت منظم و پیوسته، ضربان قلب را طی استفاده از اپلیکیشن تمرینات ورزشی یا Workout ثبت کند و در کنار دیگر معیارها به شما نمایش دهد تا به بهترین نحو، بازدهی ورزش و فعالیت‌های خود را محک بزنید و با دیگر دوستان یا افراد خانواده به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط  AMD  در مقابل  INTEL: بهترین CPU سال 2023 کدام است؟

میکروفون و اسپیکر داخلی: اپل واچ به یک میکروفون و اسپیکر داخلی مجهز است که امکانات کارآمدی را فراهم می‌سازد. ارسال دستورات صوتی با دستیار صوتی سیری (Siri) یکی از کاربردهای مهم میکروفون است. ولی قابلیت جذاب‌تری که اسپیکر و میکروفون به همراه دارند، امکان پاسخ دادن به تماس‌ها و همچنین برقراری تماس‌ است. با توجه به این که می‌توانید بدون درآوردن آیفون و از روی مچ با فرد مورد نظر گفت‌وگو کنید، این قابلیت در بسیاری از مواقع، بسیار کاربردی خواهد بود.

سیستم عامل و اپلیکیشن‌های اپل واچ ۲

اپل واچ ۲، با سیستم‌عامل watchOS 3 به بازار عرضه شد تا از نظر نرم‌افزاری هم قابلیت‌ها و بهبودهای مطلوبی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های اپل واچ ۲ و سیستم‌عامل watchOS 3 می‌پردازیم.

اپل واچ ۲

دسترسی و اجرای سریع‌تر برنامه‌های محبوب:

در اپل واچ ۲ نه تنها پردازش برنامه‌ها سریع‌تر از قبل صورت می‌گیرد، بلکه با قابلیت‌های جدید رابط کاربری، دسترسی به اپلیکیشن‌ها هم سرعت بیشتری پیدا کرده است. با فشردن دکمه‌ی کنار ساعت به Application Dock دسترسی می‌یابید تا به‌راحتی به آخرین یا محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اپل واچ دسترسی داشته باشید. با سوئیپ‌کردن از پایین صفحه به سمت بالا هم پنل کنترل یا Control Center فعال می‌شود تا به تغییر یا بررسی فوری کاربردی‌ترین یا پراستفاده‌ترین تنظیمات بپردازید.

واچ فیس‌های بیشتر:

در اپل واچ جدید شما قادر خواهید بود از بین صفحات ساعت یا پس‌زمینه‌های فانتزی با تنوع قابل‌توجه، قالب یا پس‌زمینه‌ی دلخواه خود را انتخاب کنید و فراتر از قبل، آن را با تغییر رنگ و اضافه‌کردن ابزارک یا ویجت‌های مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف شخصی‌سازی کنید.

اپلیکیشن‌های Workout و Activity:

در نسل دوم و آخرین اپلیکیشن Workout، شما پنج معیار مختلف را برای سنجش فعالیت‌های ورزشی خواهید داشت که عبارت‌اند از: مسافت طی‌شده، گام‌های شمارش‌شده، کالری مصرفی، ضربان قلب و زمان. این معیارها بدون آن که نیاز به سوئیپ‌کردن باشد، تماما به شکلی منسجم در کنار هم نمایش داده می‌شوند. همچنین می‌توانید مهم‌ترین معیار مورد نظر خود را تعریف و هایلایت کنید و هر دوره‌ی فعالیت ورزشی را به دلخواه نامگذاری کنید. هنگام دویدن هم اپل واچ قادر است هر زمان توقف کردید، زمان را برای شما نگه دارد و پس از دویدن مجدد، به ثبت زمان و دیگر موارد ادامه دهد. اپلیکیشن Activity هم مکملی کاربردی برای Workout و اپلیکیشنی ساده و کارآمد برای تمام کاربران اپل واچ است. این اپلیکیشن فعالیت و تحرک فیزیکی شما را با سه مولفه‌ی حرکت، تمرین و ایستادن یا سکون (Move، Exercise و Stand) همواره تحت نظر دارد و به شما کمک می‌کند حداقل با تمرین و تحرک بیشتر، سلامت خود را در حد مطلوبی حفظ کنید. ویژگی جالب و کاربردی این اپ، امکان تنظیم میزان هدف یا Goal برای کالری مصرفی روزانه است.

اپل واچ ۲

اپلیکیشن Breathe:

این اپلیکیشن جدید در اپل واچ با انیمیشنی جالب و دوست‌داشتنی، شما را در انجام تمرینات به موقع تنفسی یاری می‌کند. این اپلیکیشن جالب سیستم‌عامل نسخه‌ی ۳، از دیگر مواردی است که اپل واچ جدید را به ابزاری کامل‌تر برای بهبود سلامتی تبدیل می‌کند. اپلیکیشن Breathe به شما کمک می‌کند با چند دم و بازدم و تنفس عمیق و یک مدیتیشن ساده، استرس روزانه را از خود دور سازید و در لحظه تاثیر آن را روی ضربان قلب خود ببینید. همچنین با تنظیم یادآورهای Time to Breathe می‌توان برای انجام منظم این تمرین ساده و مفید برنامه‌ریزی کرد.

مطالب مرتبط  آپدیت ویندوز 11: مزیت ها و مشکلات

اپلیکیشن آیفون Health App:

با اپلیکیشن Health App روی آیفون، این امکان میسر خواهد شد تا تمام اطلاعات ثبت‌شده‌ی مربوط به سلامتی و فعالیت‌های فیزیکی را به صورت منسجم، منظم، دقیق‌تر و هدفمندتر بررسی و کنترل کنید. تقسیم‌بندی اطلاعات، گزینه‌هایی که سلامتی، تغذیه، وضعیت فیزیکی و وضعیت خواب را دربرمی‌گیرند و همچنین بررسی اهداف و نتایج از قابلیت‌های این اپلیکیشن یکپارچه است.

کنترل پیام و ارتباط با پیام‌رسان‌ها:

سر زدن به آیفون در فواصل مختلف برای این که ببینید پیامی که منتظرش بودید آمده یا خیر، چک کردن و پاسخ دادن به پیام‌ها از روی گوشی و همچنین بررسی پیام‌رسان‌ها از دیگر مواردی است که گاهی در شلوغی کار یا میسر نیست یا خواسته و ناخواسته با وقفه‌هایی ناخوشایند همراه می‌شود. حال با اپل واچ علاوه بر این که پیام‌ها را از دست نمی‌دهید و سریع‌تر از قبل آن‌ها را چک می‌کنید؛ این بار به صورت تعاملی و با هیجان و احساسات بیشتری پیام یا پاسخ خود ارسال خواهید کرد. چطور است پیام تبریک خود را با کاغذهای رنگی ارسال کنید؟ یا ناراحتی و خوشحالی خود را با یک استیکر و شکلک بفرستید؟ همچنین می‌توانید پیام خود را به صورت دست‌نویس (به زبان انگلیسی) بنویسید تا به صورت خودکار تبدیل به متن و ارسال شود.

گوش‌دادن به موسیقی بدون آیفون:

مهم نیست آیفون ۷ دارید یا نسخه‌ی قدیمی‌تر، کافی است آیفون شما به iOS 10 به روز شده باشد تا بتوانید لذت گوش‌دادن به موسیقی با هدفون بی‌سیم AirPods را تجربه کنید. اما WatchOS 3 این قابلیت را دارد که حتی زمانی‌که آیفون خود را به همراه ندارید، با اپل واچ به این هدست بلوتوث یا اسپیکرها و هدفون‌های بلوتوث دیگر متصل شوید و به موسیقی‌هایی که در آن ذخیره کرده‌اید، گوش دهید.

قابلیت‌های بیشتر:

اکوسیستم کامل و بی‌‎نقص اپل قابلیت‌های جانبی بیشتر و بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: تماس اضطراری SOS که به کمک آن می‌توان شماره‌ای تعریف کرد که در مواقع اضطراری یا خطر، پیامی فوری به شماره‌ی موردنظر ارسال شود؛ اپلیکیشن Home که امکان همگام‌سازی اپل واچ با سیستم‌های خانگی هوشمند تحت سیستم HomeKit و کنترل نور، دوربین مقابل در و… را میسر می‌سازد؛ قابلیت بازکردن قفل Mac (سری‌های جدید) و لاگین‌شدن خودکار با نزدیک‌شدن ساعت به دستگاه کامپیوتر.

‌جمع‌بندی

اپل واچ کارآمدترین، مهیج‌ترین و جذاب‌ترین گجتی است که می‌توانید در کنار آیفون خود از آن استفاده کنید. اپل واچ سری ۲ نه تنها قابلیت‌های نسبتا کامل سری اول را در اختیار شما قرار می‌دهد، بلکه با GPS داخلی، مقاومت بالا دربرابر آب و قابلیت‌های نرم‌افزاری در نظر گرفته شده در سیستم‌عامل watchOS 3، یک گجت سلامتی حرفه‌ای، دقیق و به تمام معنا هم به‌شمار می‌رود.

اپل واچ ۲

بدین ترتیب اپل واچ ۲ علاوه بر این که یک گجت مدرن برای بررسی سریع‌تر و راحت‌تر پیام‌ها و دریافت و کنترل اعلان‌ها و تماس‌ها به‌شمار می‌رود، یار و همراه تمام عیار فعالیت‌های ورزشی شما هم خواهد بود. در مجموع اگر کاربر آیفون هستید و قصد انتخاب یک گجت پوشیدنی را دارید، اپل واچ ۲ با قابلیت استفاده در زیر آب، شارژدهی مطلوب به اتفاق امکانات متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یاد شده، همان چیزی است که با آن طعم شیرین استفاده از فناوری در زندگی روزمره را تجربه خواهید کرد.

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

021-88916789