هر آنچه باید درباره هارد سرور بدانید | راهنمای خرید هارد سرور

همه چیز درباره هارد سرور | راهنمای خرید هارد مناسب سرور

هارد قطعه ای اصلی در همه تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات است و هاردی که روی سرور استفاده می شود، هارد سرور نام دارد. برای توضیح ساده وظیفه هارد سرور می توانیم بگوییم سرور هسته اطلاعات­  شبکه است و هارد سرور، هسته مخزن اطلاعات، شامل همه داده ها و برنامه­ های کاربردی است.

فهرست

۱) طبقه بندی انواع هارد سرور

۲) قابلیت های هارد مناسب سرور

۳) راهنمای خرید بهترین هارد سرور

۴) SSD در برابر HDD

5) IOP ( عملیات ورودی/خروجی در هر ثانیه)

۶) جمع بندی مبحث هارد سرور و راهنمای خرید هارد برای سرور

طبقه بندی انواع هارد سرور

برای مدیران IT ضریب امنیت هارد بسیار مهم است چرا که حاوی اطلاعات مهم و حیاتی سازمان می باشد. برای اینکه هارد به خوبی با حجم زیادی از داده­ها در محیطی با ساعات کاری طولانی کار کند، در سرورها از هاردهای  SAS به دلیل سرعت، پایداری و امنیت بالای آنها استفاده می شود. در سرورهای پایین رده نیز هارد دیسک SATA  گزینه مناسب تری است.

هارد سرور را می توان بر اساس نوع interface به انواع زیر تقسیم کرد:
  1. هاردSAS که حاوی رابط SAS 1.0 و SAS 2.0 است. پهنای باند SAS 1.0 حدود ۳٫۰ گیگابایت بر ثانیه بوده که با SAS 2.0 جایگزین شده است.
  2. هارد دیسک SCSI که از رابط انتقال قدیمی استفاده می کند و فروش آن در بازار متوقف شده است.
  3. NL-SAS (Near Line SAS) یک نسبتاً تازه وارد به دنیای رقابت ذخیره سازها است. هاردهای NL-SAS همان هاردهای SATA در سطح حرفه ای با رابط کاربری SAS، هد، مدیا و سرعت چرخش هستند.
  4. FDE/SDE سیستم رمزگذاری سخت افزاری هارد دیسک SAS می باشد که توسط IBM توسعه یافته و عملکرد آن معادل هارد دیسک SAS است. هارد FDE/SDE  سیستم رمزگذاری را برای جلوگیری از افشای اطلاعات خصوصی فراهم می کند.
  5. SSD یا همان solid-state drive از سیستم تشخیص کلاس SSD بهره می برد و از پروتکل SAS 2.0 برای انتقال استفاده می کند.
  6. هارد FC عمدتاً در SAN خارجی به کار می رود که از فیبر نوری به عنوان پروتکل اصلی انتقال استفاده می کند. این هارد دارای دو کانال است و با توجه به استفاده آن از کانال فیبر برای انتقال اطلاعات، می توان گفت که انتقال سریعی دارد.
  7. SATA (یا Serial Advanced Technology Attachment) که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، رابط پیش فرض برای اکثر هاردهای دسکتاپ و لپ تاپ است. آنها در واقع هارد دیسک های چرخشی با صفحات چرخان و یک سوزن متحرک هستند که اطلاعات را در بخش های متوالی روی هر صفحه می نویسند. اخیراً بسیاری از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ دارای رابط SATA شده‌اند، زیرا از نظر اندازه، مصرف انرژی و حتی قیمت بهتر جایگزین رابط‌های PATA هستند.
مطالب مرتبط  AMD  در مقابل  INTEL: بهترین CPU سال 2023 کدام است؟

مزیت قابل توجهی که رابط های SATA نسبت به رابط های PATA دارند، انتقال داده ها با سرعت ۱۵۰ تا ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه است. علاوه بر این، آنها دارای کابل های نازک تر و محدودیت کابل ۱ متر هستند.

همچنین هارد سرور را می‌توان از نظر جایگاه به دو دسته‌ی «simple-swap» و «Hot-swap» تقسیم کرد. Hot-swap یا همان هات پلاگ یک نوع عملیات قطع و وصل هارد سرور بدون نیاز به خاموش کردن آن است اما در simple-swap باید سرور را خاموش کرد تا اطلاعات دچار آسیب نشوند.

قابلیت­ های هارد مناسب سرور

سرعت بالا: یک هارد مناسب سرور باید به سرعتی معادل ۷۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دور دقیقه داشته باشد. همچنین در کنار آن وجود یک حافظه بزرگ نهان بازنویسی، میانگین زمان دسترسی را کوتاه کرده و میزان سرعت انتقال داخلی و خارجی را افزایش می دهد.

حداکثر میزان اطمینان پذیری و ضریب امنیت: هارد سرورها باید به صورت ۲۴ ساعته فعال باشند و این موضوع باعث تحمیل حجم کاری زیاد به آن ها می شود. برای پیشگیری از ایجاد هر نوع مشکلی در این زمینه هر سازنده هارد، تکنولوژی پیشرفته منحصر به فرد خود را برای اطمینان از امنیت اطلاعات ایجاد کرده است. انواع هاردهای سرور به صورت کلی قادر به مقاومت در برابر اثرات مخرب از G300 تا G1000 هستند.

اینترفیس  SCSI (Small Computer System Interface): هارد سرورهای SCSI از یک رابط سیستم کامپیوتری کوچک استفاده می ‌کنند که استانداردی برای اتصال دستگاه‌ های جانبی مانند پرینترها، اسکنرها و… است. اتصالات از طریق SCSI در رایانه های شخصی اکنون با Universal Serial BUS (USB) جایگزین شده است. این بدان معنی ست که SCSI دیگر به عنوان سخت افزار استفاده نمی شود.

پشتیبانی Hot-swap: هات پلاگین یا Hot-swap معروف، عمل برداشتن هارد یا وصل کردن آن را در زمانی که برق همچنان روشن است، توصیف می کند. باتوجه به این تعریف در هات سواپ می توان هارد را بدون خاموش کردن یا راه اندازی مجدد رایانه یا سرور عوض کرد. همچنین اگر ادمین ها یک هارد را بردارند و یا داخل دستگاه قرار دهند، سیستم عامل به طور خودکار می تواند تغییر هارد را تشخیص دهد. این فناوری برای سروری که ۲۴ ساعت شبانه روز کار می کند بسیار ضروری است. اکثر هارد دیسک های SATA فعلی نیز این ویژگی را دارند.

مطالب مرتبط  خرید سرور و 6 نکته مهم و طلایی که باید در نظر بگیرید
انواع هارد سرور

راهنمای خرید بهترین هارد سرور

انواع هارد سرور

SSD: این مدل از هارد مبتنی برا تکنولوژی فلش است. SSDها از سرعت بالایی برخوردارند که این عامل یکی از عوامل گران تر بودن قیمت آن نسبت به مدل های دیگر است.

HDD: HDDها متداول ترین و رایج ترین نوع هاردها هستند. این مدل بیشتر برای کامپیوترهای شخصی استفاده می شود و سرعت پایین تری از SSDها دارد.

Flash Storage (SD, Micro SD, USB drives): برخلاف فضای ذخیره سازی هارد دیسک سنتی و قدیمی، حافظه فلش فاقد قطعات مکانیکی است که آن را به انتخاب خوبی برای گزینه ذخیره سازی در تکنولوژی موبایل تبدیل می کند. حافظه فلش در فرمت­ها و قیمت‌­های مختلفی عرضه می‌ شود.

SSD در برابر HDD

مشخصات و ویژگی­ های HDD (Hard Disk Drive)

hdd parts

سرعت: HDD دارای میزان تأخیر بالاتری نسبت به SSD است، مدت زمان خواندن/ نوشتن در این هارد طولانی ‌تر است و از تعداد IOP (عملیات خروجی ورودی در هر ثانیه) کمتری در مقایسه با SSD پشتیبانی می ‌کند.

میزان تولید گرما، الکتریسیته، نویز: HDDها از الکتریسیته بیشتری برای چرخاندن دیسک های خود استفاده کرده و در نتیجه گرما و نویز تولید می کنند.

Fragmentation: عملکرد هاردهای HDD به دلیل عملیات Fragmentation یا جداسازی به مرور بدتر می شود. بنابراین، آن­ها باید به صورت دوره ای یکپارچه سازی (defragment) شوند.

قطعات تشکیل دهنده HDD:  هارد HDD شامل قطعات متحرک است. در این هارد یک دوک موتوری که با یک یا چند دیسک دایره ای مسطح (به نام پلاتر) پوشیده شده به کار رفته و لایه نازکی از مواد مغناطیسی را در خود جای می دهد. هدهای خواندن و نوشتن نیز در بالای دیسک ها قرار می گیرند. در نهایت همه این اجزا در یک محفظه فلزی محصور شده اند.

وزن: HDDها از هاردهای SSD سنگین تر هستند.

نحوه برخورد با لرزش: قطعات متحرک HDDها آنها را مستعد خرابی و آسیب ناشی از لرزش و ارتعاش می کند.

بیشتر بخوانید: ۵ نشانه خرابی هارد دیسک

مشخصات و ویژگی­ های SSD (Solid State Drive)

سرعت: SSD  دارای میزان تأخیر کمتر نسبت به HDD بوده و عملیات خواندن/نوشتن در آن سریع­تر است و از تعداد IOP (عملیات خروجی ورودی در هر ثانیه) بیشتر در مقایسه با HDD پشتیبانی می‌کند.

میزان گرما، الکتریسیته، نویز: از آنجایی که در هاردهای SSD به چرخش گفته شده در بالا نیاز نیست، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و گرما یا نویز تولید نمی‌کنند.

مطالب مرتبط  راهنمای جامع خرید کارت شبکه سرور

Fragmentation: عملکرد درایو SSD تحت تأثیر عملیات جداسازی قرار نمی گیرد، بنابراین یکپارچه سازی ضروری نیست.

قطعات تشکیل دهنده SSD:  این هارد سرور فاقد قطعات متحرک بوده و در اصل یک مدل تراشه حافظه است. هارد سرور SSD حاوی مدارهای منسجم و یکپارچه (ICs) با یک کانکتور اینترفیس است. هارد SSD سه جزء اصلی به نام های کنترلر، کش و خازن دارد.

وزن: هاردهای SSD سبک تر از هاردهای HDD هستند زیرا دیسک چرخان، اسپیندل و موتور ندارند.

نحوه برخورد با لرزش: درایوهای SSD می توانند لرزش تا ۲۰۰۰ هرتز را تحمل کنند که این میزان بسیار بیشتر از HDD است.

ssd vs hdd hard

IOP ( عملیات ورودی/خروجی در هر ثانیه)

IOPs یک مدل اندازه گیری عملکرد رایج است که برای محک زدن میزان عملیات خروجی/ورودی در هر ثانیه توسط دستگاه های ذخیره سازی مانند HDD، SSD  و SAN  استفاده می شود. مانند هر معیار دیگری، اعداد IOPS منتشر شده توسط سازندگان دستگاه های ذخیره سازی، اجرای همان میزان رقم و نتیجه را در دنیای واقعی را تضمین نمی کنند.

جمع بندی مبحث هارد سرور و راهنمای خرید هارد برای سرور

هارد سرورها انواع متنوعی دارند که از جنبه های مختلف طبقه بندی می شوند. انتخاب بهترین هارد سرور از بین موارد گفته شده در بالا به نوع نیاز شما در این زمینه بستگی خواهد داشت. مثلا برای انجام فعالیت های نیازمند به سرعت بالا هارد SSD مناسب سرور خودتان را باید بررسی کرده و بخرید.

این مقاله یک راهنمای خرید هارد سرور کامل برای شماست اما اگر به اطلاعات بیشتری درباره خرید هارد مناسب سرور احتیاج دارید با متخصصان ما تماس بگیرید تا از مشاوره ای دقیق و جامع برای انتخابی بهتر بهرمند شوید.

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789