AMD

پاسخ طعنه‌آمیز AMD به برنامه جدید همکاری انویدیا با شرکای تجاری خود

AMD برنامه‌ی جدید انویدیا برای همکاری با شرکای تجاری خود، واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشته است.

انویدیا

چندی پیش انویدیا از برنامه‌ی جدیدی پرده برداشت تا فاصله‌ی خود با شرکا و سایر شرکت‌های مطرح حوزه‌ی فناوری را کاهش دهد. در این برنامه که (GeForce Partner Program (GPP نام دارد، انویدیا پس از همکاری نزدیک مهندسان خود با شرکت‌هایی که از فناوری‌ یا محصولات این غول تولیدکنندگان پردازنده‌ی گرافیکی بهره می‌برند، دستاورد‌های خود را زودتر از موعد در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد. معرفی این شرکا در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از دیگر نکات مثبت پیوستن به برنامه‌ی جدید انویدیا است. بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی در راستای توسعه‌ی فعالیت خود و ورود به حوزه‌های هوش مصنوعی، بدین وسیله در نظر دارد تا از همکاری سایر شرکت‌های این حوزه بهره ببرد.

پاسخ طعنه‌آمیز AMD به برنامه جدید همکاری انویدیا با شرکای تجاری خود

اما در طرف مقابل AMD چندی پیش و پس از اعلام برنامه‌ی انویدیا، طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این شرکت همچنان به رقابت منصفانه متعهد خواهد ماند. این غول تولید‌کننده‌ی پردازنده‌ها در کلماتی طعنه‌آمیز اعلام کرد که هیچ‌گاه مالیاتی از گیمرها دریافت نکرده و شرکای تجاری خود را نیز وادار به اجرای شرایط ضدرقابتی نمی‌کند.

ماه گذشته پس از این HardOCP به تحلیل و بررسی برنامه‌ی جدید انویدیا پرداخت، نه‌ تنها تا حد زیادی توجهات را به این برنامه جلب کرد، بلکه بررسی دقیقی نیز در خصوص نقاط ضعف آن ارایه کرد. به طور خلاصه و طبق نظر کارشناسان برنامه‌ی GPP شرکای سخت‌افزاری انویدیا اعم از ایسوس، MSI و گیگابایت را به تولید برند‌های اختصاصی برای انویدیا مجبور می‌کند. بدین ترتیب شرکت‌های نام‌برده نمی‌توانند برند یا رده محصولاتی داشته باشند که در آن هر دو پردازنده‌ی AMD و انویدیا را به کاربران ارایه دهند.

مطالب مرتبط  چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست؟

Nvidia vs Amd

ROG

این موضوع باعث شد تا ایسوس دیگر از برند «(ROG (Republic of Gamers» برای محصولات AMD‌ استفاده نکند و برند جدید «AREZ» را به ثبت برساند. بدین‌ ترتیب محصولات AMD در سایه قرار خواهند گرفت زیرا گیمر‌ها و کاربران کامپیوتر‌های شخصی سال‌ها است با برند ROG و محصولات آن به خوبی آشنایی دارند. MSI نیز در همین راستا برند «Gaming» و گیگابایت برند «Aorus» را تنها به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا اختصاص دادند.

انویدیا هنوز اظهار نظر رسمی در خصوص این اقدامات نکرده است. اما آغاز تغییرات برندینگ کارت‌های گرافیک ایسوس، MSI و گیگابایت تا حدودی نقض قوانین ضد رقابتی برنامه‌ی GPP‌ را محسوس‌تر کرده است. هر سه شرکت مذکور پردازنده‌های گرافیک AMD را از نام پیشین و همیشگی کارت‌های گرافیکی خود حذف کرده و برند جدیدی برای پردازنده‌های گرافیکی این شرکت ایجاد کرده‌اند.

مطالعه بیشتر : رونمایی ای‌ام‌دی از کارت گرافیکی با حافظه ۳۲ گیگابایتی

پس از اتفاقات رخ داده AMD نیز به برنامه‌ی GPP واکنش رسمی نشان داد. این غول نیمه‌هادی جهان با این که نامی از انویدیا یا GPP نبرده است، اما به وضوح مشخص است که مخاطب این شرکت چیزی جز رقیب سنتی و قدیمی آن نیست. اسکات هرکلمن نایب رئیس ارشد بخش رادئون در این خصوص اعلام کرد:

طی هفته‌های پیش‌رو می‌توانید انتظار رونمایی از برند‌های جدیدی برای محصولات گرافیکی رادئون داشته باشید. تمامی این برند‌ها همان میزان از آزادی و نوآوری را به اشتراک می‌گذارند که گیمرها به آن علاقه دارند. حدی از آزادی که هیچ شخصی مجبور به استفاده از راه‌حلی خاص همراه با «مالیات مخصوص گیمر‌ها» نباشد؛ که در نهایت و پس از محدودیت‌های زیاد منجر به تجربه‌ای شود که حق همیشگی وی است. حدی از آزادی که پشتیبان برندی است که با تلفیق هنر و علم بازی‌های کامپیوتری در کنار نتایجی ایده‌آل دسترسی آسانی برای همگی به ارمغان می‌آورد.

AMD

هرکلمن به وضوح در صحبت‌های خود به برند‌های جدید در راه محصولات AMD اعم از Arez اشاره کرده است که تنها به دلیل برنامه‌ی GPP اجرا شده و AMD هیچ نقشی در آن نداشته است. با این حال طبق گفته‌های هرکلمن این برندها نیز ستون و تفکرات اصلی AMD که عبارت هستند از «نوآوری آزاد» و «شفافیت» را به همراه خواهند داشت.

مطالب مرتبط  راهنمای جامع خرید کارت شبکه سرور

پیش از این نیز شاهد جهت‌گیری‌های مشابهی از AMD و انویدیا در قبال مسائل مختلف بودیم. در حالی که تولید نمایشگرهای مجهز به فناوری G-Sync انویدیا نیازمند کسب حق تولید و گواهی از سوی این شرکت بود، اما فناوری FreeSync شرکت AMD جزئی از پروتکل‌های استانداردهای HDMI و DisplayPort است و در دسترس تمامی تولید‌کنندگان قرار دارد. همچنین می‌توان به رابط برنامه‌نویسی ولکان (Vulkan) اشاره کرد که رقیب دایرکت‌ایکس مایکروسافت به شمار می‌رود؛ این اپلیکیشن از رابط برنامه‌نویسی Mantle شرکت AMD که در سال ۲۰۱۳ در دسترس عموم قرار گرفت، توسعه یافته است.

مطالعه بیشتر : سازندگان چینی قیمت نمایشگرهای کم‌حاشیه را کاهش می‌دهند

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

منبع:tomshardware

021-88916789