کامپیوتر شما به چه میزان حافظه رم نیاز دارد؟

آیا کامپیوترها واقعا به رم بالای ۱۶ گیگابایت نیاز دارند؟ پاسخ این سوال مثبت است اما باید دید در برابر این هزینه بالا چه چیزی به دست می آورید.

سرعت پردازش داده و اجرای برنامه ها در کامپیوتر به عوامل متعددی از قبیل پردازنده،رم، کارت گرافیک، نوع حافظه (SSD یا HDD) و غیره بستگی دارد اما در این مطلب ما روی ظرفیت حافظه رم (RAM) تمرکز کرده ایم.

نباید فراموش کرد که رم جدای از ظرفیت حافظه، معیارهای دیگری نظیر فرکانس (سرعت انتقال داده‌های ورودی و خروجی بین رم و اجزای دیگر)، تاخیر (بازه زمانی بین ارسال دستور و اجرا) و تعداد کانال نیز دارد که روی کارایی نهایی آن تاثیر گذارند.

۱ گیگابایت رم

این میزان حداقل رم (حافظه با دسترسی تصادفی) لازم برای نسخه ۳۲ بیتی ویندوز است اما اگر از من بپرسید بهتر است فکر استفاده از این میزان رم را از سر به در کنید.

با توجه به منابعی که خود ویندوز اشغال می کند، ۱ گیگابایت تنها برای باز کردن ایمیل، ورد، پینت و وبگردی کفایت می کند، آن هم در شرایطی که تب های زیادی باز نکنید. بنابراین هرچند روی کاغذ این میزان رم کافی است اما به اعصاب خودتان رحم کرده و قید آن را بزنید.

۲ گیگابایت رم

برای اجرای نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ به حداقل ۲ گیگابایت مموری نیاز دارید اما تجربه ثابت کرده کنار هم قرار گرفتن این دو عنصر تجربه چندان خوشایندی را به دنبال نخواهد داشت.

با این میزان رم قادر به اجرای بسیاری از کارهای کامپیوتری نظیر ویرایش ابتدایی تصویر و ویدیو، اجرای اپ های آفیس، وبگردی و حتی بازی هستید اما انجام آنها با سرعت چندانی همراه نخواهد بود.

مطالب مرتبط  معرفی بهترین برنامه های ویندوز در سال 2023

هرچند ادوبی مدعی است ۲ گیگابایت رم برای اجرای فتوشاپ کفایت می کند اما حتما با کمبود حافظه مواجه شده و سرعت پایین روی اعصابتان راه خواهد رفت.

۴ گیگابایت رم

اگر این رم را روی سیستمی با نسخه ۳۲ بیتی ویندوز ۱۰ ببندید به واسطه محدودیت های آدرس دهی حافظه تنها ۳.۲ گیگابایت رم در اختیارتان قرار می گیرد اما با نسخه ۶۴ بیتی به کل حافظه رم دسترسی خواهید داشت.

تفاوت کارایی رم های ۲ و ۴ گیگابایتی روی کاغذ تنها ۲ واحد است اما در عمل مثل شب و روز هستند. حتی در صورت دسترسی به ۳.۲ گیگابایت هم کارایی به شکل قابل توجهی بهبود پیدا می کند.

در این حالت نه تنها اپ ها با سرعت بیشتری اجرا می شوند، بلکه قادر به اجرای همزمان برنامه های بیشتری خواهید بود. این ویژگی زمانی که باید اپ های آفیس یا کریتیو کلود ادوبی را همزمان اجرا کنید، اهمیت خود را نشان خواهند داد.

سیستم های پایه و اقتصادی مبتنی بر ویندوز ۱۰ معمولا با ۴ گیگابایت رم عرضه می شوند، چون شرکت ها می دانند که مموری ۲ گیگابایتی حرفی برای گفتن ندارد.

۸ گیگابایت رم

از این به بعد از الزامات ابتدایی فاصله گرفته و وارد قلمروی کارایی می شویم. اگر قصد انجام پردازش های سنگین تر تصویر یا ویدیوهای HD را دارید ۸ گیگابایت حداقل چیزی است که باید به فکر خریدش باشید. ادوبی هم این میزان مموری را به عنوان پیکربندی پایه اپ های کریتیو کلود اعلام کرده است.

رم های ۸ گیگابایتی که در مدل پایه مک های جدید هم بکار رفته، قیمتی حدود ۴۰ دلار دارند. برای بهره بردن کامل از ظرفیت حافظه حتما از ویندوز ۶۴ بیتی استفاده کنید.

مطالب مرتبط  چگونه نوع فرمت هارد اکسترنال کیونپ را انتخاب کنیم؟
۱۶ گیگابایت رم

با افزایش بهای دلار خرید یک رم ۱۶ گیگابایتی چندان ساده نیست بنابراین باید تنها زمانی سراغ خرید آنها بروید که مدل های ۸ گیگابایتی جوابگوی نیازهای شما نیستند.

این مموری ها تنها زمانی ارزش خرید دارند که کاربر به اجرای همزمان چندین برنامه سنگین نظیر پردازشگرهای تصویری و ویدیویی ۴K، CAD یا مدل سازی سه بعدی روی سیستم نیاز دارد. زمانی که پریمیر پرو، افتر افکت و فتوشاپ را همزمان روی دو سیستم با رم های ۸ و ۱۶ گیگابایت اجرا کنید، به تفاوت آنها پی خواهید برد.

یکی از حوزه های قدرت نمایی رم ۱۶ گیگابایتی مجازی سازی و استفاده متعدد از ابزارهایی نظیر مایکروسافت Hyper-V یا VMware Workstation است. اگر عادت به اجرای همزمان چندین ماشین دارید، این میزان رم را از خود دریغ نکنید.

بالای ۱۶ گیگابایت

به اعماق قلمروی پردازش های سنگین خوش آمدید. مموری های بالای ۱۶ گیگابایت به راحتی از عهده پردازش سنگین ترین برنامه ها یا اجرای همزمان بازی و استریم محتوا بر می آیند. برخی توسعه دهندگان با کنار هم قرار دادن چندین رم ۳۲ گیگابایتی پیکربندی فوق العاده ای را شکل می دهند که پردازش های سنگین محتوا را به آسانی میسر می سازد.

جالب است بدانید نسخه های پرو، سازمانی و آموزشی ویندوز ۱۰ قابلیت پشتیبانی از ۲ ترابایت رم را دارند اما این میزان برای نسخه خانگی به ۱۲۸ گیگابایت محدود شده است.

البته هر سیستمی از ۲ ترابایت رم پشتیبانی نمی کند. برای استفاده از این مقدار رم به مادربوردی با ۱۲ شکاف رم نیاز دارید که کاربردهای خاصی هم دارند. به همین دلیل باید به سراغ رم های مخصوص ECC بروید. اگر ۱۲ اسلات را با رم های ۱۲۸ گیگابایتی DDR4 ECC پر کنید، تازه به ۱٫۵ ترابایت (۱۵۳۶ گیگابایت) می رسید که البته هزینه گزافی هم دارند (هر قطعه رم حدود ۱۵۰۰ و در مجموع حدود ۱۸ هزار دلار).

مطالب مرتبط  تکنولوژی Intelligent System Tuning در سرورهای HPE

در نظر داشته باشید که حداکثر حافظه، نوع و فرکانس مموری که سیستم شما قادر به پشتیبانی از آن است، به مدل مادربورد بستگی دارد. برای اطلاع از این مساله می توانید دفترچه راهنما را مطالعه کرده، از نرم افزارهای کمکی استفاده نموده یا مدل مادربورد را در وب جستجو کنید.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع : zdnet

021-88916789